Bij veel bedrijven komt de circulaire economie steeds meer onder de aandacht als onderdeel van duurzame productiemethoden. Er is dan ook steeds meer vraag naar producten gemaakt van gerecyclede en geüpcyclede materialen – van plastic uit de oceaan tot reststoffen.

De eisen aan bewezen, duurzame productiemethoden worden steeds hoger. De hamvraag is wat ‘duurzaam’ eigenlijk betekent. Op de Italiaanse promotionele markt bijvoorbeeld gaat ongeveer 90% van de aanvragen naar ‘groene’ producten. Het is echter in de hoofden van de klanten niet altijd duidelijk wat een ‘groen’ product precies betekent. Aangezien elk bedrijf een andere mening heeft over wat duurzaam eigenlijk is, wordt het absoluut noodzakelijk dat er onafhankelijke duurzaamheidsnormen worden gecreëerd. Op de website van BeGlobal staan de belangrijkste duurzame certificaten en labels in begrijpelijke taal uitgelegd: Duurzame certificaten en labels in begrijpelijke taal

Omdat promotionele producten geen producten voor dagelijks gebruik zijn- en eerder besmet met het gerucht dat ze overbodig zijn – moet de prioriteit liggen bij het creëren van hoogwaardige producten met een hoge praktische waarde. Daarbij zijn de functionaliteit en de kwaliteit van promotieartikelen cruciaal.

Producten ‘made in Europe’ worden tegenwoordig steeds populairder, omdat het bewustzijn van klanten over milieukwesties groeit. In veel gevallen is de beslissing voor ‘made in Europe’ een beslissing tegen ‘made in China’. Het land krijgt steeds meer kritiek van bedrijven met een westerse oriëntatie. Hier spelen veel factoren een rol. Bijvoorbeeld dat de toeleveringsketens tijdens de pandemie zo kwetsbaar waren.

En hoewel de productienormen en het duurzaamheidsmanagement van veel Chinese bedrijven op hetzelfde niveau liggen als het Europese niveau, worden in China gemaakte goederen door veel mensen gezien als goedkoop vervaardigde artikelen van inferieure kwaliteit. Dit is zeker niet altijd het geval en middels bepaalde ecoscores monitoren wij wat de meest duurzame oplossing is.

BeGlobal gaat graag met je in gesprek over het duurzaam inkopen van product media.

Bron: EPPI (European Promotional Products Industry), het Engelstalige Europees vakblad gespecialiseerd in de promotionele productenindustrie.