Duurzaamheid is een hot topic. Bedrijven willen graag laten zien dat ze milieuvriendelijk opereren, en dit vertaalt zich ook naar hun marketingstrategieën. Eén van de manieren waarop bedrijven proberen hun groene imago te versterken, is door middel van product media en relatiegeschenken die worden gepresenteerd als ‘duurzaam’. 

 

Greenwashing is een marketingstrategie waarbij bedrijven zichzelf groener of duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. In plaats van echt duurzame veranderingen door te voeren, leggen ze de focus op cosmetische of oppervlakkige aanpassingen, vaak door middel van slogans, verpakkingen, of producten die lijken op milieuvriendelijke keuzes, maar dat eigenlijk niet zijn.

 

Consumenten, bedrijven en ook de overheid worden echter steeds kritischer over duurzaamheid. Greenwashing kan daarom – naast reputatieschade – ook juridische gevolgen hebben. 

 

Het Duitse gerechtshof heeft onlangs geoordeeld over het gebruik van zogenaamde ‘Green Claims.’ De aanleiding was een reclameslogan van de snoepfabrikant Katjes, die zijn producten met het label “klimaatneutraal” had gepromoot.

 

In Europa is een richtlijn voor de groene transitie in ontwikkeling ter bescherming van consumenten. Deze richtlijn moet eind 2026 in heel Europa van kracht zijn. Hierin zijn vier maatregelen vastgelegd, namelijk een verbod op ‘eigen’ duurzaamheidskeurmerken, algemene milieuclaims, milieuclaims op onderdelen van het product (in plaats van het hele product) en op reclame met compensaties.

 

Concreet betekent dit o.a.:

  • Milieuclaims mogen niet vaag, misleidend, ongefundeerd of onjuist zijn.
  • Claims moeten specifiek zijn; uitspraken zoals “milieuvriendelijk” of “klimaatvriendelijk” zijn te vaag.
  • Claims moeten relevant en substantieel zijn over de hele levenscyclus van het product.
  • Claims moeten wetenschappelijk onderbouwd zijn.
  • Claims moeten door externe beoordelaars worden geverifieerd.
  • Bijbehorende informatie over deze claims moet op het product zelf of op hetzelfde medium worden gecommuniceerd.
  • Milieuclaims moeten zodanig worden gecommuniceerd dat de normale consument ze begrijpt: geen gebruik van onduidelijke technische termen!
  • Verdere informatie over milieuclaims moet gemakkelijk toegankelijk zijn.

 

Bron: PromZ magazine