Al in de prehistorie werden geschenken gegeven om relaties te bestendigen. Mensen gaven elkaar tanden en stenen cadeau waarmee sieraden konden worden gemaakt. Om succes uit te stralen, maar ook om genegenheid te tonen. In de tijd van de Egyptenaren werden geschenken meegegeven in het graf om de overgang naar het hiernamaals te begeleiden.
Vanaf de middeleeuwen werden geschenken vooral ingezet om gunsten van elkaar te verkrijgen of als bewijs van loyaliteit.
Het allereerste promotionele product werd voor zover bekend uitgegeven in 1789. Het was namelijk een verkiezingsbutton! Deze werd als bedankje uitgedeeld aan Amerikaanse burgers die op George Washington hadden gestemd.
Grondlegger van het promotioneel product was echter een drukker uit Ohio. Door de recessie had hij weinig omhanden. Hij bood daarom aan tassen te bedrukken met logo voor een lokale schoenenwinkel. Deze zag zijn omzet dusdanig stijgen dat niet veel later andere middenstanders volgden!
Pas in de jaren 60 van de vorige eeuw werden in Europa artikelen met een logo bedrukt en weggeven. Dat waren vooral schrijfwaren en kantoorartikelen. Iedereen gebruikt deze immers! Wist je dat schrijfwaren ook vandaag de dag nog met stip op 1 staan als meest ingezet product media? Kijk maar eens in je tas: de kans is ongeveer 99% dat er een bedrukte pen in zit!
Nuttig voor gebruik is dan ook de belangrijkste reden van ontvangers om een promotioneel product te bewaren. Een opvouwbare tas, een powerbank of een strandlaken.